Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2024

                                             ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 

                                                               Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ / ΤΟ MAIL




 Η επιστολή ή το γράμμα ή το mail είναι ένα είδος επικοινωνιακού λόγου, πολύ χρήσιμο για την κοινωνική μας ζωή.

Υπάρχουν δύο είδη επιστολών:

Μια επιστολή μπορεί να είναι φιλική (χρήση α΄ και β΄ ενικού προσώπου) ή

τυπική-επίσημη (χρήση α΄ και β΄ πληθυντικού προσώπου),

ανάλογα με το ποιος είναι ο αποδέκτης της (παραλήπτης), ποια είναι η σχέση του με τον αποστολέα και ποιος είναι ο σκοπός για τον οποίο γράφεται.

 

Γιατί πρέπει να προσέχω το επικοινωνιακό πλαίσιο της επιστολής;

Επειδή ανάλογα με:                                                                          αλλάζουν:

-τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του αποστολέα και                            -το ύφος

του παραλήπτη (ηλικία, θέση, επάγγελμα, αξίωμα,                           - η προσφώνηση

μόρφωση, προσωπικότητα, συναισθήματα).                                      -το θεματικό περιεχόμενο

- το σκοπό της επιστολής και το πότε γράφεται                                - η επιφώνηση

- τη σχέση μεταξύ του πομπού και του δέκτη                                    - η γλώσσα

 

Τα μέρη μιας επιστολής:

 

1.Το χωροχρονικό πλαίσιο αναφοράς (τόπος, ημερομηνία):

Γράφεται στο πάνω δεξιό άκρο και περιλαμβάνει τον τόπο και το χρόνο κατά τον οποίο γράφεται η επιστολή: π.χ. Θεσσαλονίκη, 14 Οκτωβρίου 2024.

 

2. Η προσφώνηση:

Αγαπημένη μου μητέρα

Αγαπητέ Αντρέα

Μαρία μου

Αξιότιμε κύριε

Κύριε Διευθυντή

Έντιμε κύριε Υπουργέ

Αγαπητή σύνταξη

3. Το περιεχόμενο της επιστολής

-Πρόλογος: Αφορμή για τη σύνταξη της επιστολής και στόχος του επιστολογράφου.

-Κύριο μέρος:

α. Έκθεση ενός θέματος, ενός προβλήματος, ενός φαινομένου, μιας άποψης.

β. Απόδειξη με τη χρήση λογικών επιχειρημάτων, αποδεικτικών στοιχείων, διαπιστώσεων, παραδειγμάτων, μαρτυριών.

γ. Απάντηση σε αντίθετες απόψεις.

Επίλογος: Σύντομη ανακεφαλαίωση κατά την οποία ο επιστολογράφος εκφράζει συμπερασματικά τις σκέψεις του και καλεί τον /την αποδέκτη της επιστολής να ευαισθητοποιηθεί και να δράσει.

4. Η επιφώνηση (ανάλογη με την προσφώνηση).

Με αγάπη / με πολλή αγάπη

Με εκτίμηση

Με σεβασμό

Μετά τιμής

Φιλικά

Με φιλικούς χαιρετισμούς

Ευχαριστώ για τη φιλοξενία (για επιστολή στον τύπο).

5. Η υπογραφή:

-Βασίλειος Βασιλείου (επίσημη επιστολή)

-Χαρά (φιλική επιστολή)

Ø  Εφόσον εμείς γνωρίζουμε την ταυτότητα του δέκτη, αλλά πιθανότατα αυτός δε μας γνωρίζει, ούτε έχουμε προσωπική σχέση μαζί του και εφόσον είναι ξεκάθαρος στο μυαλό μας ο σκοπός της επιστολής μας:

Ø  Αρχίζουμε την επιστολή αναφερόμενοι:

-στο ποιοι είμαστε

- στο γιατί γράφουμε στο συγκεκριμένο πρόσωπο

- στο θέμα ή / και στο στόχο μας.

Ø  Χρησιμοποιούμε ύφος που

-        φανερώνει σεβασμό και εμπιστοσύνη

-        δείχνει ότι θεωρούμε το δέκτη της επιστολής μας ειδικό στο θέμα και κατά συνέπεια ότι είναι το πιο αρμόδιο πρόσωπο, για να δεχτεί την επιστολή μας.

-        Δεσμεύει το δέκτη να ανταποκριθεί στα αιτήματά μας.

Ø  Κλείνουμε την επιστολή

-        αναμένοντας τη θετική του ανταπόκριση στα αιτήματά μας

-        βέβαιοι για το ενδιαφέρον του

-        αισιόδοξοι για τη στάση που θα κρατήσει

-        ελπίζοντας στα μέτρα που θα λάβει.

Ø  Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε φράσεις όπως ακολούθως:

Ø  Για να προκαλέσουμε τη θετική στάση του δέκτη:

§  Απευθυνόμαστε σε σας

-γιατί πιστεύουμε ότι είστε το πιο αρμόδιο άτομο……………

-ως Πρόεδρος του / της………………….

ως κύριος εκπρόσωπος του / της……………………….

επειδή γνωρίζουμε ότι είστε ενεργό μέλος……………..

§  Εμπιστευόμαστε / εμπιστευόμενοι την υπευθυνότητα και το ήθος σας……

§  Επικαλούμαστε το ήθος και την εντιμότητά σας………………..

§  Επικαλούμαστε τις ιδιαίτερές σας ευαισθησίες στο ζήτημα……………

§  Γνωρίζοντας το ενδιαφέρον και τη μέχρι τώρα δράση σας στο χώρο……

§  Πιστεύοντας ότι διαθέτετε την απαραίτητη γνώση και εμπειρία…………. .

Ø  Για να προβάλλουμε τη δική μας θετική στάση:

                 §  Ως νέοι της Ελλάδας / ως μαθητές

- ανήσυχοι για το μέλλον………….

- που ανησυχούμε…………………

- που ενδιαφερόμαστε…………….

-μας προβληματίζει, μας ανησυχεί το γεγονός ότι…………… 

Ø  Για να εκφράσουμε με ευγένεια τις εισηγήσεις ή τις διαμαρτυρίες μας:

§  Επιτρέψτε μας /  θα θέλαμε / θα επιθυμούσαμε / αισθανόμαστε έντονη την ανάγκη / αισθανόμαστε ως χρέος μας………….

-        να εκφράσουμε / να εισηγηθούμε……………….

-        να καταθέσουμε τις απόψεις μας / τις ενστάσεις μας / τις έντονες διαμαρτυρίες / τις διαφωνίες μας………………

-        να καταδικάσουμε / να καταγγείλουμε τη στάση / το γεγονός ότι / το απαράδεκτο φαινόμενο……………….. .

Ø  Για να συνδέσουμε τον πομπό με το δέκτη

§  Θα θέλαμε να ενισχύσουμε τις προσπάθειές σας στον αγώνα………

§  Συμμεριζόμαστε την αγωνία σας, τις απόψεις σας, τις ανησυχίες σας…

§  Αντιλαμβανόμαστε τη δύσκολη θέση στην οποία βρίσκεστε………….

§  Έχοντας πλήρη επίγνωση των δυσκολιών………………

§  Είμαστε βέβαιοι πως συμφωνείτε μαζί μας…………………..

Ø  Για να κλείσουμε την επιστολή

§  Αναμένουμε τη θετική σας ανταπόκριση…………..

§  Βέβαιοι / σίγουροι ότι θα ανταποκριθείτε…………..

§  Με την ελπίδα ότι θα…………………….

§  Ευελπιστούμε ότι θα εισακουστεί το αίτημά μας………………. .





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

         28 Νοεμβρίου 2024   Περίπατος και ξενάγηση στην Άνω Πόλης της Θεσσαλονίκης Άνω Πόλη Η Άνω Πόλη ( παλαιότερα ονομαζόταν Μπαϊ...