Σελίδες 16-18
Ο Ιουστινιανός και το έργο του
α. Η πολιτική του Ιουστινιανού
Ø Ένας από τους σημαντικότερους ηγέτες της πρώιμης βυζαντινής
ιστορίας υπήρξε ο Ιουστινιανός Α΄
(527-565). Το πολιτικό του πρόγραμμα ήταν: Ένα κράτος, μία
εκκλησία, μία νομοθεσία.
β. Εσωτερική πολιτική
1.
Με βάση το πολιτικό
του πρόγραμμα Ένα κράτος,
μία εκκλησία, μία νομοθεσία,
ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός κατέστειλε σε συνεργασία με την ικανότατη
σύζυγο του Θεοδώρα, την εξέγερση των δήμων του
Ιπποδρόμου Πράσινων και Βένετων -
αθλητικά σωματεία με πολιτική ισχύ/ δύναμη- και του λαού της Κωνσταντινούπολης.
Η εξέγερση ονομάστηκε Στάση του Νίκα (532). Έπειτα,
ενίσχυσε την αυτοκρατορική εξουσία και περιόρισε σημαντικά τη δύναμη των δήμων.
2.
Παράλληλα ο
αυτοκράτορας προσπάθησε με αυστηρούς
νόμους να περιορίσει τη δύναμη των μεγάλων γαιοκτημόνων των επαρχιών και να
προστατεύσει τους ελεύθερους αγρότες, που ήταν πολύ χρήσιμοι στην κεντρική
εξουσία γιατί πλήρωναν φόρους.
3.
Στο θρησκευτικό τομέα
προσπάθησε να επιβάλει την Ορθοδοξία σε όλη την έκταση της αυτοκρατορίας και
γι' αυτό καταδίωξε τους οπαδούς των αιρέσεων και της αρχαίας θρησκείας και
ανέστειλε τη λειτουργία της Νεοπλατωνικής Ακαδημίας στην
Αθήνα (529). Παράλληλα φρόντισε με κάθε μέσο να διαδώσει το Χριστιανισμό σε
λαούς του Καυκάσου και της Ανατολικής Αφρικής.
4.
Το διαρκέστερο έργο
του αυτοκράτορα υπήρξε η κωδικοποίηση του Ρωμαϊκού Δικαίου.
Επειδή το πλήθος και οι αντιφάσεις των νόμων δυσκόλευαν την ομαλή απονομή της
δικαιοσύνης, συνέστησε επιτροπή ειδικών για
την αναθεώρηση του ισχύοντος Δικαίου.
Ø Μέσα σε μια πενταετία (529-534) εκδόθηκαν ο Ιουστινιάνειος
Κώδικας με τους πριν από τον Ιουστινιανό αυτοκρατορικούς νόμους,
Ø ο Πανδέκτης που
περιλάμβανε γνώμες ρωμαίων νομικών και
Ø οι Εισηγήσεις,
εγχειρίδιο για τους αρχάριους σπουδαστές της Νομικής.
Ø Οι Νεαρές (=νέοι
νόμοι) εκδόθηκαν μετά το 534 και γράφηκαν οι περισσότερες στα ελληνικά,
γιατί οι υπήκοοι του ανατολικού τμήματος κυρίως δεν κατανοούσαν τη λατινική.
Ø Το Ιουστινιάνειο Δίκαιο αποτέλεσε τη βάση του Δικαίου της Νεότερης
Ευρώπης.
γ. Εξωτερική πολιτική
Ø Η εξωτερική πολιτική του Ιουστινιανού απέβλεπε στην αποκατάσταση
της Ρωμαϊκής Οικουμένης, δηλαδή την ανόρθωση της ρωμαϊκής εξουσίας
στη Δύση:
1.
Το Βανδαλικό
Βασίλειο στη Β. Αφρική καταλύθηκε εύκολα και γρήγορα (533-534),
2.
οι αγώνες για την
κατάκτηση του Οστρογοτθικού Βασιλείου στην Ιταλία υπήρξαν μακροί και σκληροί (535-555).
3.
Από το Βησιγοτθικό Βασίλειο στην
Ισπανία ανακτήθηκαν μόνο οι παράκτιες περιοχές στα ΝΑ.
4.
Πολύ επικίνδυνη έγινε
η κατάσταση στην Ανατολή, όταν ο πέρσης βασιλιάς Χοσρόης Α΄
κατέλαβε εκτεταμένες περιοχές. Ωστόσο με τη συνθήκη του 562 η ισορροπία
μεταξύ Βυζαντίου και Περσίας αποκαταστάθηκε.
5.
Στη γραμμή του Δούναβη
και τη Χερσόνησο του Αίμου ο Ιουστινιανός έκτισε πολλά φρούρια και δαπάνησε
τεράστια ποσά για την εξαγορά της ειρήνης, αλλά δεν μπόρεσε να αναχαιτίσει τις
καταστροφικές εισβολές των Σλάβων και άλλων λαών στις ευρωπαϊκές επαρχίες.
Ø Συνολικά η εξωτερική πολιτική του Ιουστινιανού Α΄ ήταν
σύμφωνη με τη ρωμαϊκή παράδοση και πολύ φιλόδοξη, αλλά ξεπερνούσε τις
δυνατότητες του κράτους.
Ø Οι πόλεμοι του στη Δύση και την Ανατολή απογύμνωσαν τις
ευρωπαϊκές επαρχίες από στρατεύματα και άδειασαν τα κρατικά ταμεία.
Ø Η κατάσταση αυτή
εξασθένισε τη διεθνή θέση του Βυζαντίου και είχε ολέθριες επιπτώσεις στην
εδαφική ακεραιότητα του κράτους επί των διαδόχων του.
δ.
Κτίσματα και Αγία Σοφία
v Ιδιαίτερα φιλόδοξο υπήρξε το οικοδομικό πρόγραμμα του
Ιουστινιανού.
Ø Κατασκευάστηκε μεγάλος αριθμός έργων για:
Ø την άμυνα (φρούρια και τείχη),
Ø τη θρησκεία (ναοί),
Ø την υποδομή και
Ø την κοινή ωφέλεια (δρόμοι, γέφυρες, υδραγωγεία, αποθήκες
σιτηρών).
Ø Λίγα από αυτά
άντεξαν στο πέρασμα του χρόνου, όπως οι οχυρώσεις της
συριακής Σεργιούπολης (σημερινή Resafa) και η Αγια Σοφία στην Κωνσταντινούπολη.
v Η Αγία Σοφία είναι το λαμπρότερο κτίσμα της βυζαντινής
τέχνης. Εκπροσωπεί το νέο ρυθμό βασιλική μετά τρούλου, που
προήλθε από το συνδυασμό του κατά μήκος άξονα των βασιλικών (μακρόστενων
ρωμαϊκών κτιρίων) με τον καθ' ύψος άξονα των περίκεντρων (κυκλικών
ή πολυγωνικών) κτιρίων.
Ø Ο συνδυασμός αυτός εφαρμόστηκε πρώτη φορά στο ναό της Αγίας
Ειρήνης και εξέφραζε την αγάπη του Ιουστινιανού Α΄ για τις μνημειώδεις κατασκευές.
Ø Οι αρχιτέκτονες
Ανθέμιος από τις Τράλλεις και Ισίδωρος από τη Μίλητο της Μ. Ασίας, που επεξεργάστηκαν τα σχέδια και διεύθυναν τις
εργασίες κατασκευής τη (532-537), έδωσαν
έμφαση στο κέντρο, δηλαδή στον καθ' ύψος άξονα του ναού.
Ø Το κτίριο είναι σχεδόν τετράγωνο (76 Χ 71 μ.).
Ø Τέσσερις ογκώδεις πεσσοί (τετράγωνοι κίονες) σχηματίζουν το
κεντρικό τετράγωνο.
Ø Οι πεσσοί συνδέονται
με τόξα που σχηματίζουν ημισφαιρικά τρίγωνα και δημιουργούν ένα στεφάνι, πάνω
στο οποίο στηρίζεται ο τεράστιος τρούλος.
Ø Ο τρούλος μοιάζει να κρέμεται από τον ουρανό (Προκόπιος). Το
φως εισδύει άπλετο από τα παράθυρά του και πλημμυρίζει το εσωτερικό του ναού.
Ø Ο ιστορικός Προκόπιος
εξαίρει το κάλλος (=την ομορφιά) και το μέγεθος της
Αγίας Σοφίας.
Ø Από τους τριάντα δύο ναούς που ο Ιουστινιανός έχτισε στην
Κωνσταντινούπολη η Αγία Σοφία ήταν η μόνη που άντεξε στο χρόνο, υμνήθηκε και
έγινε σύμβολο και πηγή έμπνευσης για το μεσαιωνικό και το νεότερο Ελληνισμό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου