ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
Ομιλία
– Επιστολή
Α.
Ομιλία
Ι.
Στοιχεία προλόγου
Ø Η προσφώνηση: Αγαπητοί
συμμαθητές, καθηγητές, Κυρίες και κύριοι κτλ.
Ø Η χρήση του α΄ ενικού και
πληθυντικού, του β΄ πληθυντικού:
· θα
ήθελα να σας αναλύσω
· με
αφορμή θα επιθυμούσα να σας αναφέρω……
· είναι
αναγκαίο για μένα να θίξω το πρόβλημα….., να εκθέσω τον προβληματισμό μου
· όλοι
εμείς οι νέοι απευθυνόμαστε για να διατυπώσουμε τη γνώμη μας σχετικά με …
· στόχος
μας να ευαισθητοποιήσουμε…., με δεδομένη την ευαισθησία – το ενδιαφέρον μας
πάνω στο….
· μας προκαλεί μεγάλη ανησυχία – μεγάλο ενδιαφέρον το….., θα θέλαμε να διερευνήσουμε το πρόβλημα – το θέμα κτλ.
ΙΙ.
Εκφράσεις για το κύριο μέρος
Ø α΄ και β΄ πληθυντικό:
· σκεφτείτε….,
αναλογιστείτε,..,,
· ας
θυμηθούμε όλοι μας…., ας προβληματιστούμε όλοι μας
· όλοι
μπορούμε να διερωτηθούμε….
· θα
γνωρίζετε βέβαια, είναι ήδη γνωστό σε όλους μας – σας
· κανείς
δεν μπορεί να αμφισβητήσει….
· δεν
είναι δυντό να μην αναφερθούμε – να μη λησμονήσουμε
· δεν
πρέπει να ξεχνάμε….
· ευθύνη
– χρέος όλων μας είναι…..
· πόσοι
από εμάς δεν έχουμε αναρωτηθεί….
· αυτό
που για μας έχει ιδιαίτερη σημασία….
· θα
απορείτε βέβαια με….
· εύκολα
θα μπορούσαμε να αντικρούσουμε τον ισχυρισμό ότι….
Ø α΄ ενικό
· θα
ήθελα να αναφερθώ και….
· δεν
θα μπορούσα να παραλείψω και….
· είναι
για μένα αναγκαίο….
· θα
μου ήταν αδύνατο να μην τονίσω…
· επισημαίνω
ότι….
· θα
υπογραμμίσω άλλο ένα βασικό σημείο…..
· αλλά
θα μπορούσα να ενισχύσω την άποψή μου και με ……
· προσθέτω
και τούτο, ότι….
· πιστεύω
πως δεν θα μπορούσα να θεωρηθώ υπερβολικός αν ανέφερα και….
· θα
μου επιτρέψετε να… θεωρώ χρέος μου να τονίσω……
ΙΙΙ.
Στοιχεία επιλόγου
Ø Ανακεφαλαίωση – συμπέρασμα:
· ύστερα
από όλα αυτά θα μπορούσαμε αβίαστα να συμπεράνουμε ότι…
· όλα
όσα αναφέραμε, θεμελιώνουν το συμπέρασμα ότι….
· συνοψίζοντας
όλα αυτά που ανέλυσα, θα κατέληγα στο ότι….
· πιστεύω
ότι κατάφερα να σας αποδείξω…., να σας πείσω για…..
· είναι
φανερό λοιπόν ότι….
· ύστερα
από όλα αυτά θα ήταν πλάνη να πιστεύουμε…..
· θα
ήθελα να κλείσω την ομιλία μου με….
· κλείνοντας
– τελειώνοντας θα επιθυμούσα να……
Ø Προτροπή, παραίνεση:
· θα
καταλάβετε λοιπόν ότι είναι και δική μας ευθύνη…..
· προβληματιστείτε
λοιπόν και ενεργοποιηθείτε…..
· ας
αναλάβουμε όλοι μας πρωτοβουλίες…..
· μην
εφησυχάζετε λοιπόν….
· οφείλουμε
να αναλάβουμε πρωτοβουλίες για….
· σας
ευχαριστώ που με ακούσατε – για το χρόνο σας – για την προσοχή σας.
Β.
Επιστολή
Ι.
Στοιχεία προλόγου
Ø Η προσφώνηση:
· Αξιότιμε
κύριε,
· Κύριε
υπουργέ , κύριε πρόεδρε,
· Αξιότιμοι
κύριοι, αξιότιμοι καθηγητές κτλ.
Ø Η χρήση ενικού και πληθυντικού, του
β΄ πληθυντικού:
· αποφασίσαμε
να σας στείλουμε αυτή την επιστολή….
· με
αφορμή…. σας αποστέλλουμε επιστολή θέλοντας να…..
· θεωρήσαμε
σκόπιμο ύστερα από τις παρατηρήσεις σας σχετικά με…. να σας απαντήσουμε….
· πιστεύοντας
ότι θα βοηθήσουμε τον προβληματισμό σας για…. σας καταθέτουμε τις απόψεις μας
με την επιστολή αυτή…..
· θεωρώ
χρέος μου μετά τις επισημάνσεις σας για…. να σας απααντήσω με την επιστολή αυτή
αντικρούοντας….
· είναι
γνωστή σε σας η ευαισθησία μας – το ενδιαφέρον μας για….
· αποφασίσαμε
λοιπόν να γράψουμε την επιστολή σε σας για να ….
· λάβαμε
την επιστολή σας για…. και κρίναμε σκόπιμο να σας απαντήσουμε καταγράφοντας τις
απόψεις μας….
ΙΙ.
Εκφράσεις για το κύριο μέρος
Ø Αξιοποιούμε πολλές από τις εκφράσεις
που έχουν καταγραφεί στο είδος της ομιλίας με περισσότερη χρήση του β΄
πληθυντικού προσώπου:
· είναι
ήδη γνωστό σε σας…
· δεν
μπορείτε να αμφισβητήσετε….
· δεν
είναι δυνατό να λησμονήσετε…, δεν πρέπει να ξεχνάτε….
· ευθύνη
– χρέος όλων μας είναι….
· πόσες
φορές δεν έχετε αναρωτηθεί….
· αυτό
που για μας αλλά θεωρούμε ότι και για σας έχει ιδιαίτερη σημασία….
· θα
απορείτε βέβαια με….
· εύκολα
θα μπορούσαμε να αντικρούσουμε τον ισχυρισμό σας ότι…..
· θα
ήθελα να αναφερθώ και….
· θα
μου ήταν αδύνατο να μην σας τονίσω….
· σας
επισημαίνω ότι…. θα υπογραμμίσω άλλο ένα βασικό σημείο….
· αλλά
θα μπορούσα να ενισχύσω την άποψή μου και με…..
· παραθέτω
σε σας και τούτο, ότι…..
· πιστεύω
ότι δεν θα μπορούσα να θεωρηθώ υπερβολικός….
ΙΙΙ.
Στοιχεία επιλόγου
Ø Συνήθως κλείνουμε την επιστολή
διατυπώνοντας την ευχή οι απόψεις μας να τύχουν της προσοχής ή της ευνοϊκής
αντιμετώπισης του αποδέκτη της επιστολής:
· Πιστεύουμε
να λάβετε σοβαρά υπόψη σας τις παρατηρήσεις μας….
· έχουμε
την πεποίθηση ότι οι θέσεις μας θα βρουν τη δέουσα ανταπόκριση….
· θεωρούμε
ότι με τις παραπάνω απόψεις μας συμβάλλουμε και εμείς στην αντιμετώπιση…..
· είμαστε
βέβαιοι ότι θα μελετήσετε τις σκέψεις μας, οι οποίες πιστεύουμε ότι ενισχύουν
τον προβληματισμό σας……
· νομίζουμε
ότι καταθέτοντας τις απόψεις μας σε σας, βοηθούμε στην επίλυση …..
· βοηθούμε
στον εμπλουτισμό των σκέψεων και των δεδομένων σχετικά με…..
· Τρόποι επίτευξης της
συνοχής του κειμένου
Η
συνοχή ενός κειμένου εξασφαλίζεται με τους παρακάτω τρόπους:
1.
Μεταβατικές
/ διαρθρωτικές λέξεις ή φράσεις που δηλώνουν:
§ χρόνο, χρονική ακολουθία / διαδοχή: αρχικά,
έπειτα, αργότερα, στη συνέχεια, ταυτόχρονα, συγχρόνως, πάντοτε, προηγουμένως,
νωρίτερα, εντωμεταξύ κ.α.
§ τόπο: αριστερά,
δεξιά, πάνω, κάτω, κοντά, μακριά κ.α.
§ επεξήγηση ή εισαγωγή παραδειγμάτων: δηλαδή,
ειδικότερα, σαφέστερα, συγκεκριμένα, για να γίνει πιο σαφές, με άλλα λόγια, για
παράδειγμα, λόγου χάρη κ.α.
§ αντίθεση, αλλαγή οπτικής γωνίας ή
εναντίωση: από τη μια πλευρά, από την άλλη, αλλά,
αλλά όμως, ωστόσο, αντίθετα, βέβαια, αν και, διαφορετικά, ειδάλλως κ.α.
§ διαίρεση, απαρίθμηση επιχειρημάτων ή
φυσική συνοχή: στην πρώτη περίπτωση, αφενός, στη δεύτερη
περίπτωση, αφετέρου, πρώτο, δεύτερο, τέλος, επίσης, κ.α.
§ πρόσθεση, συμπλήρωση:
επιπλέον, επιπρόσθετα, εξάλλου, συμπληρωματικά, παράλληλα κ.α.
§ έμφαση:
πράγματι, ιδιαίτερα, προπάντων, ξεχωριστά, αναντίρρητα, είναι ανάγκη να
τονιστεί, είναι σημαντικό, αναμφισβήτητα κ.α.
§ αιτιολόγηση:
γιατί, διότι. αφού, επειδή, καθώς, εφόσον, καθόσον, για αυτό το λόγο κ.α.
§ αναλογία, ομοιότητα:
ομοίως, ανάλογα, όπως, έτσι κ.α.
§ συμπέρασμα / αποτέλεσμα ή αιτιότητα
(αίτιο – αποτέλεσμα): επομένως, συμπερασματικά,
συνοψίζοντας, από τα προηγούμενα τεκμαίρεται / συνάγεται, καταλήγουμε λοιπόν,
είναι φανερό από τα παραπάνω, το γεγονός αυτό έχει σαν επακόλουθο κ.α.
§ γενίκευση / διάζευξη: γενικά,
ευρύτερα, ή, είτε – είτε κ.α.
§ προϋπόθεση ή όρο: αν,
εκτός αν, με τον όρο, με την προϋπόθεση, υπό τον όρο ότι κ.α.
2. Συμπλεκτικούς και διαζευκτικούς
συνδέσμους: και, ούτε, ή, είτε είτε.
3. Αντωνυμίες που
αναφέρονται σε ουσιαστικά προηγούμενων προτάσεων.
4.
Ερωταπόκριση.
5.
Οργάνωση
του λόγου στον άξονα του χρόνου ή του χώρου.
6.
Επαναλήψεις
λέξεων, προτάσεων.
7. Διατήρηση ενιαίου ύφους (χρήση
ίδιας έγκλισης και ίδιου ρηματικού προσώπου).
ΙΙΙ.
Ως προς τη χρήση της γλώσσας
Ø Η ακρίβεια, δηλαδή
η χρήση λέξεων που αποδίδουν τις σκέψεις του συγγραφέα με πιστότητα.
Ø Η σαφήνεια, δηλαδή
ο απόλυτα κατανοητός τρόπος διατύπωσης.
Ø Ο λεκτικός και ο εκφραστικός πλούτος.
Ø Η τήρηση των μορφοσυντακτικών
κανόνων, δηλαδή η αποφυγή γραμματικών και συντακτικών λαθών /
σφαλμάτων.
Ø Η σωστή χρήση των σημείων στίξης.
Ø Η αναφορική / δηλωτική ή ποιητική /
συνυποδηλωτική λειτουργία της.
Ø Η καταλληλότητα του ύφους, δηλαδή
η επιλογή του λεξιλογίου, του τρόπου σύνταξης ανάλογα με το είδος του κειμένου.
ΙV.Ως προς την
αποτελεσματικότητα του κειμένου
Ø Η πιστότητα του κειμένου (περιεχόμενο,
διάρθρωση, ύφος) με βάση το σκοπό που έχει συνταχθεί.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΚΑΙ ΣΥΝΔΕΣΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΩΝ
Για να είναι ομαλή η ροή
του λόγου μας, απαιτείται τα νοήματα μεταξύ τους καθώς και οι παράγραφοι να
συνδέονται με τρόπο φυσικό, με τη βοήθεια κατάλληλων λέξεων. Έτσι, η έκθεσή μας
θα έχει ενότητα και λόγος μας ομορφιά.
Α.
Εισαγωγή – Αρχή παραγράφου
Στις εισαγωγικές – αρχικές παραγράφους μεγάλων
τμημάτων της ανάπτυξης (π.χ. αίτια, αποτελέσματα, λύσεις, συμπεράσματα –
προτάσεις, αναφορά στο σήμερα) μπορούμε να αρχίσουμε με τις εξής φράσεις:
Γενικά
σε οποιοδήποτε μέρος της έκθεσης:
· Υποστηρίζεται
από πολλούς (μερικούς) ότι….
· Λέγεται
συχνά ότι….
· Είναι
σαφές ότι…..
· Είναι
γεγονός ότι……
· Είναι
γενικά παραδεκτό ότι…..
· Είναι
πλάνη να υποστηρίξουμε ότι…..
· Κάτι
ανάλογο ισχύει και σε……
Ειδικά,
αρχίζοντας τα αίτια χρησιμοποιούμε:
· Βασικός
παράγοντας που δημιουργεί….
· Τις
αιτίες αυτού του προβλήματος (θέματος) πρέπει να τις αναζητήσουμε σε…..
· Ένα
από τα πρωταρχικά, τα βασικά αίτια είναι…..
· Βέβαια,
η κατάσταση αυτή δεν γεννιέται αυτόματα. Υπάρχουν αίτια που τη δημιουργούν και
τη συντηρούν…
· Ένα
από τα βασικότερα……
· Αν
θέλουμε να εντοπίσουμε τις ρίζες αυτού του προβλήματος θα πρέπει να
αναφερθούμε……..
Για
να αρχίσουμε να αναπτύσσουμε τα αποτελέσματα:
· Έτσι,
λοιπόν, καταλήγουμε στο να………
· Άμεση
συνέπεια αυτού είναι να…..
· Έμμεση
συνέπεια αυτού είναι να…..
· Φυσικό
επακόλουθο μιας τέτοιας κατάστασης είναι ……
· Οδηγούμαστε,
λοιπόν, στο..
· Δημιουργείται,
λοιπόν, μέσα σε ένα τέτοιο κλίμα…..
· Με
τέτοιες προϋποθέσεις τίθενται οι βάσεις για να δημιουργηθεί….
· Μετά
από όλα δεν μένει παρά να…………
Στους
τρόπους επίλυσης αρχίζουμε ως εξής:
· Δεν
θα λύσουμε / δεν θα λυθεί το πρόβλημα, αν δεν….
· Κάτι
που θα βοηθήσει στο να λυθεί αυτό το πρόβλημα είναι …………..
· Τη
λύση στο πρόβλημα θα δώσει…….
· Θα
συνεχίζει να υπάρχει η κατάσταση αυτή, αν δεν……
· Η
δυσφορία και το άσχημο αυτό κλίμα δεν θα πάψει να υπάρχει, αν δεν…..
· Αδύνατο
να διορθωθεί αυτή η άσχημη κατάσταση, αν δεν………
· Πρέπει
οπωσδήποτε, για να πετύχουμε κάτι καλύτερο, να…………..
· Η
ενεργοποίηση όλων μας είναι απαραίτητο στοιχείο, για να βελτιώσουμε το…… και
ενεργοποίηση σημαίνει ………… .
Β.
Σύνδεση παραγράφων και νοημάτων
v Όταν έχουμε να συνδέσουμε όμοια
νοήματα μιας παραγράφου καθώς και παραγράφους της ίδιας κατηγορίας
(αίτια, διαπιστώσεις, αποτελέσματα, αναφορά στο σήμερα. μορφές και είδη κάποιου
πράγματος ή μιας κατάστασης) μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις παρακάτω λέξεις
και φράσεις:
α.
Φράσεις / προτάσεις:
· εκτός
από αυτό
· το
ίδιο συμβαίνει και
· εκείνο,
όμως, που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι
· ας
σημειωθεί ακόμη ότι
· αξίζει
να σημειωθεί ιδιαίτερα
· ας προσθέσουμε ακόμη ότι
· δεν πρέπει να λησμονήσουμε ότι
· δεν
πρέπει ωστόσο να αγνοήσουμε και αυτό, ότι δηλαδή
· παράλληλα,
όμως, με αυτό
· ένα
άλλο εξίσου δυσάρεστο επακόλουθο είναι
· δεν
πρέπει να παραγνωρίσουμε τη σημασία που έχει
· εξίσου μεγάλης σημασίας είναι και
· δεν
φτάνει μόνο αυτό, χρειάζεται και
· στις
θετικές συνέπειες πρέπει ακόμη να συμπεριληφθεί
· μια
διευκρίνιση στο σημείο αυτό είναι απαραίτητη
β.
λέξεις
· επίσης,
εξάλλου, πρώτα, έπειτα, τέλος, επιπλέον, ομοίως, πρώτο, δεύτερο… (να
αποφεύγεται η χρήση των αριθμητικών ).
Σημείωση:
§ Με τις φράσεις που προαναφέρθηκαν
διευκολυνόμαστε κυρίως στις μεταβάσεις μας από παράγραφο σε παράγραφο. Π.χ.
από ένα αίτιο σε άλλο, από ένα αποτέλεσμα σε άλλο κτλ.
§ Ενώ με τις λέξεις μπορούμε να
συνδέουμε και όμοιες παραγράφους (που ανήκουν στην ίδια κατηγορία) αλλά και
όμοια νοήματα μέσα σε μια παράγραφο.
v Όταν έχουμε να συνδέσουμε διαφορετικά
ή αντίθετα νοήματα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις
παρακάτω λέξεις και φράσεις:
Φράσεις
/ προτάσεις
· Δεν
συμβαίνει όμως το ίδιο και με
· Στο
άλλο άκρο βρίσκεται
· Με
υποθετική πρόταση: Αν (π.χ. ο διάλογος) είναι δύναμη δημιουργική, αντίθετα ο
δογματισμός είναι …. .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου