ΙΣΤΟΡΙΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Σελ. 89 – 90 / 2. Ο
Καρλομάγνος και η εποχή του
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Η
αυτοκρατορία
v Ο Καρλομάγνος (768-814) κατόρθωσε με συνεχείς πολέμους να επεκτείνει το Φραγκικό βασίλειο και να δημιουργήσει ένα πανίσχυρο χριστιανικό κράτος.
v Το 800 , στη Ρώμη, ανήμερα των Χριστουγέννων, στέφθηκε από τον πάπα αυτοκράτορας του Ρωμαϊκού Κράτους.
v Συνέπεια: ξέσπασε διαμάχη μεταξύ Δύσης και Βυζαντίου γιατί οι Βυζαντινοί θεωρούσαν τον αυτοκράτορά τους ως το μοναδικό κληρονόμο και συνεχιστή της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.
v Η έδρα του κράτους του Καρλομάγνου ήταν η Αιξ- Λα-Σαπέλ (= σημερινό Άαχεν) της Γερμανίας, η οποία έγινε το διοικητικό και πολιτιστικό κέντρο της αυτοκρατορίας.
v Οργάνωσε τους πολιτικούς και διοικητικούς θεσμούς του βασιλείου, για να ασκεί τον έλεγχο του εκτεταμένου κράτους του.
v Αξιοποίησε τη ρωμαϊκή παράδοση και τα γερμανικά έθιμα.
v Αναδιοργάνωσε το κράτος με αποτέλεσμα την αύξηση της αγροτικής παραγωγής και την αναθέρμανση του εμπορίου .
v Μετά το θάνατο του Καρλομάγνου η ενότητα του Φραγκικού Κράτους άρχισε να κλονίζεται
v Οι διάδοχοί του διένειμαν το φραγκικό κράτος με τη συνθήκη του Βερντέν, το 843.
v Η αυτοκρατορία διαιρέθηκε σε τρία μέρη , που αντιστοιχούσαν περίπου στη σημερινή Γερμανία, στη σημερινή Γαλλία και στα εδάφη που περιλαμβάνουν το σημερινό Βέλγιο, την Ελβετία και την κεντρική Ιταλία ως τη Ρώμη.
v
Σημασία της
συνθήκης του Βερντέν:
Ø Η συνθήκη αυτή χώρισε την Ευρώπη για πρώτη φορά γλωσσικά και
Ø αποτέλεσε την απαρχή της δημιουργίας της νεότερης Ευρώπης.
v
Την ίδια εποχή ,
στην Ευρώπη έχουμε νέους εισβολείς:
1.
Οι Σαρακηνοί (= μουσουλμάνοι
της Αφρικής και της Ισπανίας), που επιτίθενται στα παράλια της Μεσογείου, από
το νότο.
2.
Οι Μαγυάροι
(= Ούγγροι), από τα ανατολικά, εξαπολύουν επιδρομές σε μεγάλο
τμήμα της δυτικής Ευρώπης
3.
Οι
Νορμανδοί ή Βίκιγκς, από τις
Σκανδιναβικές Χώρες, που επιχειρούν αιφνίδιες επιδρομές
στα ευρωπαϊκά εδάφη.
v Η Καρολίδεια Αναγέννηση
v Τι ονομάζουμε Καρολίδεια Αναγέννηση; = μια σημαντική άνθηση των γραμμάτων και των τεχνών κατά τη βασιλεία του Καρλομάγνου και των διαδόχων του.
v Η οργάνωση του κράτους
απαιτούσε την ύπαρξη ικανών στελεχών για τη διοίκηση, δηλ. γραφέων, αντιγραφέων και δασκάλων.
v Οι κληρικοί στήριζαν και πλαισίωναν τον κρατικό μηχανισμό στο κράτος του Καρλομάγνου.
v Για αυτό ο Καρλομάγνος προχώρησε σε εκκλησιαστικές μεταρρυθμίσεις και στη βελτίωση του μορφωτικού επιπέδου του κλήρου.
v Για το λόγο αυτό προσκλήθηκαν διάσημοι λόγιοι και δάσκαλοι από την Ιρλανδία και την Αγγλία στο αυτοκρατορικό ανάκτορο της Αιξ - λα- Σαπέλ, που αναδείχθηκε σε σπουδαίο πολιτιστικό κέντρο.
v Στην Ανακτορική Ακαδημία και στα μοναστήρια δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην αντιγραφή βιβλίων και καθιερώθηκε μια γραφή με ευανάγνωστα πεζά γράμματα, που ονομάστηκε καρολίδεια γραφή.
v Λειτουργούσαν σχολεία σε κάθε επισκοπή και μοναστήρι. Εκεί διδάσκονταν γραφή, ανάγνωση, γραμματική, ρητορική, αριθμητική και άλλα μαθήματα.
v
Ανάπτυξη
και των τεχνών με βυζαντινές επιδράσεις . Στις Αρχιτεκτονική, γλυπτική, ζωγραφική, μικροτεχνία και μικρογραφία χειρογράφων
αυτής της περιόδου δημιουργήθηκαν εξαίρετα έργα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου